Top 5 asiat, joilla parannat verkkokauppasi ostoskokemusta
1) Luo saumaton kassalla käynti.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun asiakkaasi vihdoin päätyy kassalle, niin tee ostos- ja maksukokemuksesta mahdollisimman helppo. Älä siis pyydä kirjautumaan sisään (ellei se ole jostain syystä aivan välttämätöntä), tarjoa maksuvaihtoehtoja (lasku on vaihtoehtona hyvä, sillä joskus ostoskori hylätään sen takia, ettei vain yksinkertaisesti jaksa hakea laukusta tai kaapista pankkitunnuksia tai luottokorttia). Tutkimuksen mukaan 35 % hylkää ostoskorin, jos heidän täytyy luoda ensin tili ja kirjautua sisään. 27 % taas hylkää ostoskorin, jos he kokevat, että maksaminen on liian monimutkaista. (www.smartinsights.com)
2) Varmista, että myymästäsi palvelusta tai tuotteesta löytyy tarpeeksi tietoa – tavalla tai toisella.
Tarjoa tietoa kuvien (kuten infograafien) muodossa, varmista, että tuotetietoa on riittävästi, tarjoa UKK-osio, jossa vastaat usein kysyttyihin kysymyksiin. Aina parempi, jos pystyt tarjoamaan chat-palvelun! Nimittäin 55 % asiakkaista poistuu verkkokaupastasi, jos ei löydä vastausta kysymyksiinsä.
3) Visuaalisuus.
Käytä mieluummin enemmän kuvia kuin vähemmän. Nykyisin käytössä on myös 360-näkymät ja videot. 67 % asiakkaista sanoo, että kuvilla on tärkeä rooli ostopäätöksenteossa. Tämä ei varmaan sinuakaan yllättänyt. Muista, että usein halutaan kosketella tuotteita, ja verkossahan tämä ei siis onnistu. Ota siis lähikuvia tuotteesta, esimerkiksi kankaasta on hyvä ottaa lähikuvat, jotta näkee, miten kangassyyt tai nukka pinnalla näyttäytyy. Kuvien käyttäminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisit unohtaa tarkat tuotetiedot. Siirry takaisin kohtaan 2 🙂
4) Toimitusaika
Mitä nopeammin pystyt toimittamaan myymäsi tuotteen, sitä todennäköisemmin asiakas sen ostaa. Nykyisin puhutaan jo saman päivän aikana tehdyistä toimituksista (mutta se ei meille verkkokauppiaille varmastikaan ole ihan lähitulevaisuutta vaikka toivomus toki näin on!). Muista kertoa niin tarkka toimitusaika kuin mahdollista (tällä vältyt myös harmillisilta palautuksilta) ja yritä typistää toimitusaikaa vaikkapa parantamalla niitä prosesseja, joihin voit vaikuttaa.
5) Muista pyytää asiakaspalautetta.
Kysy, missä olit paras ja missä olisi parantamisen varaa. Näin pääset kehittämään toimintaasi!