Olitpa sitten myymässä yrityksesi tuotteita tai palveluja, tarvitset verkkosivut. Verkkosivujen funktio ja olemassaolon oikeutus tulisi olla se, että se tukee liiketoimintaasi.

Kokonaisuus voi rakentua yhdestä-kahdesta sivusta tai sadoista sivuista riippuen liiketoimintasi tarpeista ja tavoitteista. Oleellista on se, että sivut suunnitellaan huolella ja niille luodaan tavoitteet ja seurataan tavoitteiden toteutumista sekä luodaan sivuille askelmerkit kehitystä varten. Mikään sivusto ei siis voi olla staattinen, oli kyseessä sitten pieni tai suuri kokonaisuus.

Huomioon otettavat asiat vielä tässä lyhyenä muistiona:

  • Sivuston osoite. Usein tämä on yrityksen nimi, mutta se voi myös kuvata palvelujasi tai tuotteitasi. Pääasia on, että se olisi helposti muistettava, ja helposti löydettävä. Myös hakukoneen näkökulmasta.
  • Teknologia. Mitä kaikkea tarvitaan, millaisia ominaisuuksia sivustollasi pitää olla, pitääkö järjestelmän keskustella jo olemassa olevien järjestelmien kanssa? Järjestelmien tulee myös olla helppokäyttöisiä, jotta voit itse jatkaa ylläpitoa.
  • Yksinkertainen ulkoasu. Mitä yksinkertaisempi, sitä helppokäyttöisempi ja asiakasystävällisempi sivustosi on.
  • Värimaailma. Värien pitää tietysti tukea brändiäsi, mutta on hyvä muistaa, että netissä tietyt värit toimivat tietyissä asioissa paremmin kuin elävässä elämässä. Esimerkiksi punainen on netissä usein hälyväri, jos se esiintyy tekstissä.
  • Navigointi sivuilla ja käytettävyys. Navigointi kannattaa suunnitella tarkasti, sillä jos se menee pieleen, niin todennäköisesti se vaikuttaa myyntiin – laskevasti. Parhaiten tämä onnistuu leikkaa-liimaa-askartele -metodilla. Käytettävyys syntyy mm. navigoinnista ja siitä, että oikeat asiat ovat omilla paikoillaan. Jos asiakas joutuu etsimällä etsimään tietoa sivuiltasi, hän turhautuu (joka vaikuttaa asiakaskokemukseen) ja saattaa jopa poistua sivuiltasi (menetetty asiakas, menetetty myynti). Suunnittelun tärkeyttä ei siis voi ylikorostaa. On myös muistettava tarkistaa miltä sivut näyttävät eri selaimilla käytettäessä, tietenkään mobiilia unohtamatta.
  • Maalit. Tämä on kriittisin piste sivuillasi. Mitä on määritelty tavoitteeksi ja toteutuvatko ne sivuilla? Ovatko oikeat asiat oikeilla paikoilla, onko lomake siellä, missä sen pitäisi olla?
  • Sisältö. Mitä enemmän relevanttia tekstiä, sitä enemmän hakukoneet pitävät sivuistasi. Esimerkiksi blogeista tykkäävät kaikki, sekä asiakkaat että hakukoneet. Sisällön tulisi myös olla dynaamista ja yrityksesi tehtävä on pitää huoli siitä, että ajantasaista tietoa on tarpeeksi ja että sivuja päivitetään.
  • Seuranta. Seuranta kertoo, miten sivusto toimii, miten hyvin markkinointitoimenpiteesi tuottavat, millainen profiili on sivuston kävijöillä jne. Näin pystytään kehittämään paitsi itse sivustoa, myös kaikkea, mikä siihen liittyy.
  • Turvallisuus. Useita verkkosivuja hakkeroidaan joka päivä ja asiakkaiden tietoja vuotaa vääriin käsiin. On siis erittäin tärkeää, että turvallisuusnäkökulmaa mietitään, kun mietitään valittavaa teknologiaa ja kun sivustoa rakennetaan.
  • Testaus. Jokainen sivu, jokainen linkki ja lomake tulee testata suunnitelmallisesti ennen kuin sivusto julkaistaan.

OTA YHTEYTTÄ, NIIN KERROMME TARKEMMIN MYÖS TULOSTEN VALOSSA!