Mitä kannattaa ottaa huomioon sivuston rakenteessa?

Mitä huomioida sivuston rakenteessa?
Mitä kannattaa ottaa huomioon sivuston rakenteessa?
 
Ainakin muutama asia kannattaa pitää mielessä, kun rakennat sivustoasi tai kehität sitä. Ja miksi näin? Sivuston rakenne vaikuttaa käyttäjäystävällisyyteen, mitä yksinkertaisempi ja loogisempi, sitä parempi. Myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on erittäin tärkeää, että sivusto on rakenteeltaan tarkkaan mietitty. 
 
Huomioon kannattaa ottaa se, että jos jo olemassa olevaa sivustoa ja sen rakennetta muutetaan, myös vanhojen sivujen osoitteet eli URLit kannattaa uudelleen ohjata uusille sivuille. Näin vältyt siltä, että asiakkaasi eli käyttäjät päätyvät virhesivulle, jos päätyvät vanhaan osoitteeseen (esim. Googlen kautta). 
 
Lähde liikkeelle siitä, että mietit ensin rakenteen käyttämällä paperia, keltalappuja (seinä on erittäin hyvä pohja tässä!), Exceliä tms. Mieti sisällön hierarkia niin, että se on johdonmukainen. Tämä näkyy esimerkiksi sitten sivuston osoitteissa: www.yritys-x.fi/tuotekategoria/tuote/kayttoohjeet. Pidä rakenne yksinkertaisena, vältä rakentamasta pitkää klikkien jonoa eli pidä rakenne ns. matalana, jotta mikään sisältö ei hautautuisi liian syvälle monien klikkien taakse. 
 
Yleinen käyttävyydessä käytetty sääntö on, että päänavigaatiossa eli siinä, joka näkyy joko hampurilaisvalikossa (mobiili) tai yleensä sivuston yläosassa, tulisi olla maksimissaan 7 nimikettä. Tämä perustuu siihen, että kognitiivisen psykologian mukaan ihmisen lähimuistiin pystyy tallentumaan kerralla 7 asiaa. Toki sitten toimialakin itsessään tuo oman mausteensa tuohon eli jos sinulla on verkkokauppa, jossa myydään eri alojen tuotteita, on ihan perusteltua, että kategorioita on paljon (esim. Verkkokauppa.com). Yleisesti suositeltua on myös, että pääkategorioiden alla olevia alakategorioita olisi kutakuinkin saman verran jokaisen pääkategorian alla. 
 
Kun olet miettinyt rakenteen, niin seuraavaksi mieti, miten pystyt linkittämään sisältöä toisiinsa. Linkitä sivuja ristiin toistensa kanssa eli jos sivu www.yritys-x.fi/tuotekategoria-X-sivulta on linkki sivulle www.yritys-x.fi/tuotekategoria-A, niin mieti voitko linkittää A-sivulta takaisin X-sivulle. Sivuston sisälle muodostuu oma linkkiverkosto, joka palvelee käyttäjää ja vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin. 
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *